Synesthesia, Design, Fine Arts and Music


Conference Proceedings + Journals on  Technical Acoustics

 

Messung und Minimierung der Energieübertragung von Luft- und Körperschall an Karosseriebauteilen. Mess- und Versuchstechnik im Fahrzeugbau. VDI-Gesellschaft Fahrzeug- und Verkehrstechnik. VDI-Berichte 1470. Düsseldorf: VDI-Verlag, 1999, 321-329

Assessment of the noise reduction potential of vehicle sheet metal by measurement of the transmitted sound energy. Proceedings of the 29 th International Congress on Noise Control Engineering. Nice, France: 2000, 1081-1085

Solving vehicle noise problems by analysis of the transmitted sound energy. Proceedings of ISMA 25, Noise and Vibration Engineering. Leuven, Belgium: Katholieke Universiteit Leuven, 2000 

with M. Kronast: Der Einfluss von Strukturmodifikationen auf die Schallübertragung in den Innenraum von Fahrzeugen. 10. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik. Aachen: 2001

with M. König: Vergleich von Intensitäts- und Diffusfeld-Verfahren zur Messung der Schalldämmung an Fahrzeugbauteilen. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Akustik DAGA’03, Aachen, 18.-20.3.2003

Untersuchung der Hohlraumresonanz im Reifen durch Analyse der Energieübertragung. Reifen-Fahrwerk-Fahrbahn. VDI-Gesellschaft Fahrzeug- und Ver­kehrstechnik. VDI-Berichte 1494. Düsseldorf: VDI-Verlag, 1999, 107-116 

with N. Koopmann: Acoustic Quality Control of Drum Brake Shoes. Paper presented at the joint congress CFA/DAGA '04 (30. Deutsche Jahrestagung für Akustik zusammen mit dem Congrès Francais d'Acoustique). Strasbourg, France, 2004

with J. Grochowicz et al.: Bremsenknarzen – Phänomenologie und Abhilfe. ATZ: Auto-mobiltechnische Zeitschrift 7/8-04

Brake Noise Assessment by Means of Vehicle Road Tests - Subjective Parameters and Objective Measurement Concepts. Society of Automotive Engineering International: SAE paper 2005-01-3940. Proceedings of the 23rd Annual Brake Colloquium and Exhibition, 2005, Orlando, Florida

Beurteilung von Bremsenquietschen im Fahrversuch – Psycho-akustische Parameter und messtechnische Konzepte. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Akustik DAGA’06, Braunschweig, 20.-23.3.2006

With G. Mauer: Measurement and assessment of noise caused by vehicle brake systems. Proceedings of Inter-Noise 2007. Istanbul: Turkish Acoustical Society, 2007

Comparison of brake noise in-territory road tests. Main parameters and design of improvements. In: The Institution of Mechanical Engineers (ed.): Braking 2009. Oxford: Chandos Publishing, 2009, 149-158

with H. Abendroth et al.: Current and New Approaches for Brake Noise Evaluation and Rating. SAE Int. J. of Passeng. Cars – Mech. Syst. 2(2): 32-45, 2009

with D. Riemann: Transfer Path Analysis for Reduction of Brake Grind Noise on Vehicle Level. Proc. Aachen Acoustics Colloq., 2011 – see also: Riemann, Daniel & Haverkamp, Michael:

Brake Grind Noise Reduction Potential on Vehicle Level - A TPA Study. SAE paper 2011-01-2362

with P. Chróst: Reliable Abaqus Simulation of Disc Brake Squeal by Means of a Multi-state Approach. Proc. Aachen Acoustics Colloq., 2012

Das Ganze und seine Teile - Komponentenentwicklung versus Gesamtfahrzeug-Akustik. 40. Deutschen Jahrestagung für Akustik, Oldenburg. DEGA, 2014, 40-41